Wor ker blues at SABC

It was workers at the SABC who alerted the media to

the financial crisis in the SABC last year. Kate Skinner

tells how such dissatisfaction led to a new SABC Board

and new hope. But there are signs that labour still has

some battles to fight.

orkers have been unhappy
at the South A frican
Broadcasting C orporation

(SABC) for a while now. T heir woes
go back to the controversial 2007
SABC Board appointed by ex-
PresidentT habo Mbeki. Since then
it has been a rollercoaster ride -
some moments of real hope but
many of disillusionment

CRISIS BEGINS

T he crisis really took hold with the
direct presidential and party political
interference in the appointment of
the 2007 SABC Board making it
illegitimate from the start Although
the Board cannot be held entirely
accountable for the crises that
ensued, it certainly played a major
role.

A's the batties raged between
management and the Board and as
the G roup Chief Executive O fficer
(GCEO), D ali Mpofu was suspended
and resuspended, workers grew
worried. T he governance vacuum
deepened and costs started to rise
and revenue to drop. Corruption
already a problem, took firmer root
Soon amost R1 billion was lostin
one year!

Vol 34 Number 2 June/July 2010

As the financial crisis ensued SABC
management and the Board
maintained a stony silence.T here
were media leaks of debts rising and
of creditors not being paid but it was
only when workers talked to the
media that the public got to know
what was going on.

In an article in the Mail& Guardian
in February 2009, workers expressed
dismay at management's decision to
renege on a three year, inflation-
linked wage agreement signed by all
unions. Management pleaded a lack
of funds and finally revealed that the
SABC was almost R700-million in
debt

At the same time, independent
producers were informed that the
SABC had no money to pay them.In
an unprecedented show of solidarity
workers, independent producers,
actors, scriptwriters and media
activists marched to the SABC in June
2009.

Marchers called for the SABC to
pay workers and producers and for
the SABC Board to be removed. T here
was growing public sentiment that at
the heart of the SABC's woes lay a
governance crisis and that to resolve
this, the Board must dissolve.

Marchers also called for a new public
service vision for the SABC. Soon
after the Board was dissolved.

LIFE UNDER INTERIM BOARD

W hen the interim Board took office
in early July 2009, the three major
trade unions at the SABC
(Communications Workers U nion,
MediaW orkersA ssociation of South
Africa and Broadcasting, Electronic,
Media and Allied Workers U nion)
threatened to strike. A fter months,
management had still not agreed to
the annual salary increase.

To avoid'blackouts on TV screens
one of the firstinterim Board
meetings was with workers.
Eventually management resolved to
give employees a 10% increase across
the board with the possibility of a
once-off payment of R2 000 the
following May 2010 if the SABC made
aprofit T he wage setdiement was
2.2% less than workers original
demands.

H owever, workers were not only
concerned about their increases but
also about the longterm
sustainability of the SABC.T hey called
for firm commitments from
management and the Board to deal
with the corruption and wasteful
expenditure.

U nions put together a detailed
memorandum and presented this to
Parliament, calling for an independent
forensic audit In terms of senior
executive actions, workers noted
cases of serious corruption and
conflicts of interest T hey noted the
excessive use of consultants despite
qualified staff and an increasingly top
heavy SABC - asituation where
'general managers manage general
managers! Parliament called the



Auditor G eneral to investigate.

T he six-month interim Board
period was one of stablising the
SABC.T he interim Board immediately
set up lines of communications with
all stakeholders including workers.
Austerity measures were
implemented, including at the top.
Board perks such as business class
tickets and D STV subscriptions were
cancelled.

The interim Board focused on
organising government guarantees to
alleviate the financial crises. |t also
began to deal with management
vacancies and disputes. Top of the
agenda was to conclude the SABC's
legal baties with suspended Mpofu.
T his was resolved with a golden
handshake of R11-million including a
R4.4-million restraint of trade
setiement

For workers this was a slap in the
face. Mpofu had played a major role
in the SABC's problems. T he interim
Board however argued that the
payout was the only way forward to
ensure the long-term resolution of
this issue.

NEW BOARD TAKES OFFICE

In January 2010 the new Board and
GCEO, Solly Mokoetle took office.

U nions welcomed it Civil society
through the 'S0 S: Support Public
Broadcasting campaign, previously
the'Save our SABC' played a major
role in putting forward nominatons
for the Board.A rigorous public
process ensued through Parliament
Workers were satisfied that the
composition of the Board
represented the skills, experience and
perspectives required.

U nions also welcomed Mokoetle
despite a cloud of controversy
hanging over his head. Mokoetle,
employed in the dying days of the
interim Board, was accused of
authorising funding beyond his
authority in a previous position he
held at the SABC. H owever, his name
was cleared.

Sadly, however, since the start of
the year workers have not been
enthusiastic about progress. T he

Board has still not met officially with
all union bodies Mpofu's bankrupt
vision of 'Total Citizenship
Empowerment is still in place.The
much talked about turn-around
strategy remains short on detail other
than on costcutting measures, and
the Auditor G eneral's
recommendations calling for
improved reporting, more effective
governance arrangements and
improved leadership oversight are
not materialising

All three unions claim that
intimidation continues and that their
members are often suspended
without clear evidence given. Clearly,
human resource strategies need to be
significantly strengthened.

H owever, these are early days. T he
task facing the Board, management
and workers is enormous. The SABC
has to pay back its government loans,
attain a sustainable financial position,
and deliver excellent public service
television in a new multi-channel
environment | tis set to acquire nine
further channels to its existing three
channels to make up 12 channeld

Progress on these enormous tasks
will not be immediate. However,
workers are clear that they want a
transformed public service
broadcaster and they are prepared to
work tirelessly towards this as
articulated in one of the
Communication Workers U nion's
recent statements (14/4/2010)," we
want a transformed broadcaster and a
new head of news who understands
the political economy and
development agenda of the country'.

Further, workers stated that they
wanted a'particular programming
bias that ensures that the views and
needs of the working class and poor,
the majority of the SABC viewers and
listeners, are catered for!

Workers will maintain their
vigilance and hope that this year's
bargaining will be less acrimonious
than the bargaining rounds of 2009.H

K ate Skinner is aoordinator of the
'SOS: Support Public Broadcasting
aoalition.

Trouble at cash-str apped
SABC

... N ewsreaders T hembisa
Marele and | sabelle de Taisser
are both off air and are
considering taking the
broadcaster to the Commission
for Conciliation, Mediation and
Arbitration after they refused to
sign new contracts in

D ecember which reduced their
income by as much as 60%.

Several newsreaders have
also complained about the
effects of financial cutbacks on
them... The acting news boss
Phil Molefe has come under fire
for allegedly using freelancers
to read the news for free as an
opportunity to prove
themselves on air...

Staff complaining about their
conditions, an SABC employee
claimed, were vulnerable
because Molefe had acted
‘decisively' against them.
Edwin Naidu, Sunday
Independent 14/2/2010

Popular TV newsreader
Mahendra Raghunath has taken
the SABC to the CCMA
following his suspension by the
national broadcaster last
month.

Raghunath, who has been at
the SABC for 12 years, was
suspended following a
newspaper reportin the
Sunday | ndependentT he
report highlighted how budget
cutbacks had negatively
impacted on morale in the
newsroom and the loss of
viewers, Mwasa claims that
Raghunath was'suspended for
allegedly talking to the media
about the SABC. | t was further
provided by the media that it
was actually not him.
Avasbnee Moodley, Sunday
Times 14/3/2010

Vol 34 Number 2 June/July 2010



